3. lépcső: Kemény rész-egész koncepció

A legtöbb kiemlekedően jó Prezi nagyon egyszerűen épül fel. A professzionalitás alapvetése, hogy kell egy vizuális koncepció. Nehéznek tűnhet megalkotni, pedig csupán annyit kell tennünk, hogy (1.) keressünk egy jó hasonlatot vagy analógiát és (2.) tartsunk ki mellette. Ez utóbbi nagyon fontos. Egy következetesen végigvitt jó ötlet ezerszer többet ér, mint sok kicsi jópofa geg összevisszasága.

Ha megvan a mag, kezdjük el azt kifejteni. A “kemény része-egész koncepció” (elárhatjuk, hogy van “puha” vagy “laza” rész-egész koncepció is – de erről majd a következő cikkben) lényege Prezi nyelven így néz ki: vegyük a mondanivalónk lényegét egy nagy képen. Keressük meg a lehetséges tartalmi alegységeket, vázlatpontokat. (Szerencsés, ha ebből 3 vagy 5 van. Kutatásokkal bizonyított, hogy egy ilyen struktúra könnyebben megjegyezhető… ennél több mindenesetre ne legyen). Vizuális értelemben ők lesznek a zoom-olás tárgyai, ők helyezkednek el a koncepció részeként valahol a nagy képen. A rész-egész összefüggéseket úgy jelenítjük meg, hogy először megmutatjuk az egészet, ezen belül pedig már látszik, hogy mik lesznek az alpontok, majd a várakozásokhoz híven, ezeket ki is fejtjük (rájuk közelítünk). Nagyon fontos, hogy legyen folyamatos a kommunikáció a nagy totál és a kis részletek között, ez fogja biztosítani, hogy összefüggéseiben értse a közönség a mondanivalónkat.

Természetesen nem csak egyszeres alárendelés lehetséges, hanem akár több szint mélységre is lemehetünk és mellérendeléseket is csinálhatunk.

Egyszerű, nem igaz? :-)

.

Hogy ne legyek ennyire általános, íme néhány konkrét klasszikus vizuál koncept:

1. A téma: prezentációkészítés. Egy jó analógia rá pl.: a sütés, főzés, tálalás, hiszen mindkettőben sok-sok összetevő megfelelő vegyítésével hozunk létre egy jóízzel fogyasztható remekművet. A következetesség azt jelenti, hogy pl. van egy főételünk – ez a globális kép (a prezentációkészítés általánosságban). Ehhez jönnek az alpontok, pl. a köret (a prezentációkészítés részletei: üzenet, képi világ, technika, stb…). Annak alpontjai, pl. az egyes krumpli szeletek (gesztusok, mimika…). Illetve mellérendelések, hús, stb… Ha a végén durrantani akarunk egy plussz képként betehetünk egy tortát, a záró mondatunk pedig lehet grafikailag is a “hab a tortán”.

2. A téma: a cégünk jövője. Sokszor használt analógia a hegymászás, de akármilyen teljesítmény központú sport. Ezt nem kell magyarázni. Ha a hegymászásnál maradunk: a nagy egész, a hegy lesz. az alpontok pedig a különböző stációk, alaptáborok, stb… Az előadás ívét pedig a folyamatos emelkedés adja.

3. A téma: kapcsolatok, hálózatok. A hasonlat lehet, egy fa. Ennek van egy saját élete. A levelek függenek a törzstől. A törzs függ a levelektől. A levelek függenek a levelektől. Ez jól megfeleltethető az emberek együttműködésének. Ráadásul egy fának van termése. Ahogy az emberi kapcsolatoknak is. A fának van gyökere és nyitott a külvilág felé is… és így tovább.

Ezek persze csak ötletindítók, amelyeket a tréningeink, tanácsadásain során láttunk. Próbáljátok meg ti is megkeresni a saját témáitokhoz a saját analógiáitokat, hiszen azok a legjobb előadások, amik belőletek fakadnak és összhangban állnak veletek.

Zárásképpen pedig egy tipikusan nagyszerű “kemény rész-egész koncepciós” Prezi a Prezi.com műhelyéből:

[prezi id=”xcit4zbat6sw” height=”400″ width=”550″]

Mester Tomi